Sider

fredag 2. september 2011

Endelig en oppdatering!

Jeg som trodde at jeg skulle skrive masse i bloggen i ferietiden, for da har man visst god tid...Så feil kan man ta:)
Det er nok masse som har skjedd gjennom sommeren, som jeg kunne ha fortalt om, men når man ikke oppdaterer jevnlig så glemmer man det.
Så ståa akkurat nå er omtrent slik: Vi har begynt på hundekurs, det er nyttig og givende. Veldig trygt og bra å lære hvordan man oppdrar hunden på en positiv måte. Niro lærer fort og det er moro å trene med han. I slutten av september, rett etter at lydighetskurset er slutt, skal han på sporkurs. Jeg håper på at dette er noe som vil falle i smak for både oss og Niro. Det har ikke blitt noe påmelding til utstilling ennå, men hvis det snart blir et valpeshow i nærheten, så prøver vi der. Niro har foreløpig bare en testikkel, men jeg har forstått det slik at det ikke har betydning på utstillingen når han er så liten. Det største problemet er vel å få han til å stå, han blir helt hysterisk og livredd. Jeg må spørre på hundekurset hvordan jeg skal gå fram for å få dette til.

Niro er litt tjukk, og ikke vil han være med på tur noe særlig heller. En gang i blandt er det greit og da koser han seg, men hver dag er uaktuelt. Da setter han seg skikkelig på bakbeina og nekter og gå. Jeg håper virkelig at det vil bli bedre etterhvert, hadde jo tenkt å bruke han som treningskamerat...
I dag har han dusjet for første gang, det gikk ganske bra, selv om det nok var litt skummelt. Vi prøvde litt med føneren også, men avsluttet før det ble alt for mye for han. Han luktet skikkelig bikkje nå og det var mer enn på tide med en vask. Det er jo greit å trene litt på grunnleggende pelsstell før evt utstilling også da.

I lang tid har det vært problematisk med all bitingen han driver med om morgenen. Da biter han på alt, oss inklusive. Etter at han begynte på lydighetskurset og har fått litt mer konkret trening med hjernetrim har dette blitt bedre. Jeg er oppe grytidlig hver morgen, for å gå en liten tur og aktivisere han med litt lek før arbeid. Vi fortsetter lydighettrening og (hvis jeg får han med meg) en lengre tur på ettermiddagen. Ganske mye arbeid egentlig, men jeg tror det trengs mindre innsats etterhvert som han blir større, i allefall sier andre hundeeiere det. Nå sover han hele natta også og det hjelper en god del:)

I treningssituasjoner er det viktig med godbit, det var ikke så mye annet enn pølse som fristet, det har nok ført til at tørrforet han får ikke smaker så himla godt lenger og han spiser mye mindre enn før. Håper på at han blir litt tynnere, men at det ikke vil påvirke veksten hans i større grad. Han er mer brei enn høy nå for tiden:)
Niro er ikke renslig ennå, men har blitt mye flinkere den siste tiden. Han varsler ikke når han skal ut, men går ut hvis døra står oppe. Håper på at han har kommet langt med dette om to måneder.

Selv om det er mye jobb med valpen, angrer vi ikke på at vi har fått hund. Det er hærlig med han hver dag, masse kos og glede.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar